<

NISSAN Sunny B11 Coupe

Opis

Kiedy opowiadam o remoncie tego samochodu niektórzy z powątpiewaniem kiwają głowami. Jak można bowiem zainwestować 2000 godzin w remont samochodu, który nie przedstawia wielkiej wartości historycznej? Dla mnie ten samochód ma jednak inną, olbrzymią wartość - sentymentalną. Po dwóch "maluchach" jest to trzeci i do tego "zachodni" samochód zarejestrowany na moje nazwisko. Japończyk w 1983 kosztował 13 tys marek niemieckich. Znalezienie dzisiaj takiego modelu graniczy z cudem. Japońskie samochody z lat osiemdziesiątych szybko traciły na wartości i trafiały na złom. Prezentowany na zdjęciach egzemplarz kupiłem na Węgrzech. Przeszedł generalny remont. Lakier jest wprawdzie trochę jaśniejszy od oryginału ale poza tym prezentuje się jak nowy

Dane historyczne

Historia marki Datsun/Nissan sięga roku 1911, kiedy Masujiro Hashimoto założył koncern Kwaishinsha, którego celem była produkcja samochodów, nazwanych DAT od pierwszych liter nazwisk inwestorów (Kenjiro Den, Rokuro Aoyama, Meitaro Takeuchi). DAT kojarzył się ze słowem DATTO, co w języku japońskim oznacza uciekającego zająca, stąd zając stał się znakiem firmowym pierwszych samochodów nowej firmy. W roku 1930 do produkcji wprowadzono mały samochód osobowy początkowo nazwany Datson (son w angielskim = syn). Ponieważ drugi człon nazwy w języku japońskim źle się kojarzył (son = stracić), nazwę zmieniono na Datsun. 1 kwietnia 1934 roku firma zmienia nazwę na Nissan Motor Co. Ltd.
Od tej chwili większe samochody koncernu nazywane były Nissan. Po II wojnie światowej wszystkie eksportowane samochody występowały pod nazwą Datsun; te same auta sprzedawano w Japonii z nazwą Nissan.

W latach 50-tych ub. wieku nastąpił szybki rozwój firmy, głównie dzięki licencyjnej produkcji brytyjskich samochodów marki Austin, które z czasem zostały zastąpione własnymi konstrukcjami.
Na początku lat osiemdziesiątych samochody napędzane silnikami rzędowymi otrzymywały nazwę Datsun, zaś większe auta z silnikami widlastymi - Nissan.
W 1966 roku roku koncern Nissan Motor zaprezentował samochód oznaczony symbolem B10, który w Japonii otrzymał nazwę Nissan Sunny, na rynkach zewnętrznych oferowany był jako Datsun 1000. Samochód w tej wersji produkowany był do 1969 roku. W w970 roku do produkcji wprowadzono typ B110 o nazwach handlowych Nissan Sunny/Datsun 1200. Kolejne wersje rozwojowe tego typu to:
- B210 występujący na rynku w latach 1974 - 1978 jako Nissan Sunny/Datsun 120Y lub Datsun 210,
- B310 występujący na rynku w latach 1977 - 1982 jako Nissan Sunny/Datsun 120Y lub Datsun 140Y.
W 1982 roku ujednolicono nazwy handlowe i od tego roku wszystkie samochody koncernu bez względu na rynek, na którym były oferowane, nosiły nazwę Nissan. W tym też roku do produkcji wprowadzono Nissana Sunny typ B11, który był pierwszym pojazdem Nissana klasy średniej
z przednim napędem. W USA samochód występował pod nazwą Nissan Pulsar. Samochód oferowany był z nadwoziami typu 2 i 4 drzwiowy sedan, 2 i 5 drzwiowy hatchback i 5 drzwiowe kombi, w palecie jednostek napędowych były dwa silniki z zapłonem iskrowym o pojemnościach skokowych 1,3 l i 1,5 l oraz jeden silnik wysokoprężny o pojemności skokowej 1,7 l.
Produkcję Nissana Sunny typ B11 zakończono w 1987 roku, został zastąpiony przez produkowany od 1986 roku typ B 12.
Opiniowany samochód został przez Zleceniodawcę zakupiony w marcu 2015 roku na Węgrzech; poprzednim właścicielem był pan Peter Janos Palmai z miejscowości Dunakeszi. Nie jest znana wcześniejsza historia pojazdu.

Dokumentacja fotograficzna / Etapy renowacji